بیدمشک آنلاین

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

بیدمشک آنلاین

بیماری آنفلوانزای طیور و تفاوت آن با سرما خوردگی

اولین بار بیش از صد سال پیش آنفلوانزای پرندگان با بیماری زایی زیاد در ایتالیا دیده شد . و پس از آن واگیری های زیادی در کشورهای مختلف جهان اتفاق افتاده از جمله واگیری های سال ۱۹۸۳، ۱۹۲۴ ، ۱۹۲۹ آمریکا ، ۱۹۹۴ پاکستان ، ۱۹۹۵ مکزیک ، ۱۹۹۷ هنگ کنگ و همچنین در اوایل سال ۲۰۰۴ در کشورهای ویتنام ، لائوس ، هنگ کنگ که باعث مرگ ۲۲ انسان شد.در ایران بیماری آنفلوانزای طیور در تیر ماه سال ۱۳۷۷ نوع ضعیف بیماری ۹H2N در مرغداریهای منطقه گزارش شد که خسارت اقتصادی زیادی را به صنعت مرغداری وارد نمود.

۳ پاندمی در قرن بیستم رخ داد:

۱۹۱۹_۱۹۱۸ آنفولانزای اسپانیایی: A(H1N1) سبب بالاترین مرگ ومیر شده بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر در ایالت متحده و ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر احتمالاُ در تمام دنیا از بین رفتند . تعداد زیادی در همان روز اول بعد از عفونت وبقیه از عوارضی که خیلی زود ظاهر می شدند در گذشتند . تقریبا نیمی از آنها جوان و بالغین سالم بودند .

۱۹۵۷_۱۹۵۸ آنفولانزای آسیایی : A(H2N2)سبب حدود ۷۰۰۰۰ مرگ ومیر در ایالت متحده شده است . اولین بار در کشور چین در اواخر فوریه ۱۹۵۷ شناسایی شد وآنفولانزای آسیایی تا ژوئن ۱۹۵۷ در ایالت متحده منتشر شد .

۱۹۶۸_۱۹۶۹ آنفولانزای هنگ کنگی : A(H3N3)سبب به طور تخمینی ۳۴۰۰۰ مورد مرگ ومیر در ایالت متحده گردید . این ویروس اولین بار در هنگ کنگ در اوائل ۱۹۶۸ شناسایی شد و تا اواخر سال به ایالت متحده سرایت کرد . تیپ A(H3N3) هنوز تا امروز نیز در چرخش است . وقتی که یک پاندمی آنفولانزای ویروسی پدید می آید آن ویروس در میان جمعیت های انسانی مستقر می گردد و برای سالها به چرخه زندگی خود ادامه می دهد .

در ژانویه سال ۲۰۰۴ سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که آنفولانزای مرغی به سرعت جایگزین سارس خواهد شد. شدت گسترش این بیماری در دو ماه اخیر نشان داده است که این پیش بینی چندان بیجا نبوده است تا هفته دوم فوریه در حالیکه تمام امکانات جهانی برای کنترل این بیماری بسیج شده است روز به روز آمار کشورهای در گیر بالاتر می رود و آینده مبهمی برای این بیماری پیش بینی می شود.

بقاء ویروس

ویروس های آنفلوانزا نسبتا" مقاومند بطوریکه در آب ۲۲ درجه به مدت ۴ روز و در دمای صفر درجه سانتی گراد بیش از ۳۰ روز باقی می ماند . در بافتها برای مدت طولانی و در کود آلوده ویروس حد اقل به مدت ۳ ماه زنده می ماند.

مخازن بیماری

پرندگان وحشی و آبزی مانند مرغابی، خوتکاها و.. می توانند بدون ابتلا به بیماری ویروس آنفلوانزای طیور را تا مسافت طولانی انتشار دهند خوک و انسان نیز بعنوان یک مخزن قادرند از مخلوط نمودن ماده ژنتیکی ، ویروس های انسانی ، مرغی تحت تیپ جدیدی ایجاد نماید که از نظر بیماری زایی برای انسان و طیور خطرناک است .

میزبان بیماری

ویروس میزبانهای متعدد دارد .بوقلمون ، مرغ ، خروس ، مرغ شاخدار ، کبک ، بلدرچین ، غاز ، قرقاول ، اردک ، چلچله دریایی ، قو ، حواصیل ، پنگوئن ، طوطی و  انسان

انتقال به دو روش مستقیم و غیر مستقیم :

انتقال  مستقیم : در این روش ویروس از طریق مجاری تنفسی ، ملتمه چشم ، و مدفوع پرندگان آلوده به پرنده حساس منتقل می گردد.

انتقال غیر مستقیم : در این روش انتقال توسط ذرات  گرد و خاک و یا وسایل که در معرض آلودگی به ویروس هستند صورت می گیرد . از آنجایی که پرندگان مبتلا مقادیر زیادی از ویروس را توسط مدفوع خود دفع می کنند . بنابراین آلوده شدن آب ، دان ، بستر ، تجهیزات مرغداری ، لباسها ، وسایل نقلیه به مواد دفعی باعث پخش انتشار ویروس می گردد.

نشانه های بالینی در دام و طیور

دوره کمون ۵-۳ روز می باشد

  1. انتشار ناگهانی بیماری در گله
  2. کاهش شدید مصرف دان ،بیحالی شدید، پژمردگی
  3. شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش روزانه علائم تنفسی حاد
  4. کاهش ناگهانی تولید تخم
  5. سیاه شدن تاج و ریش و خونریزی در ساق پا

پیشگیری و درمان

تا کنون در جهان برای این بیمار ی درمان دارویی و واکسن موثر تهیه نشده است و تنها راه کنترل بیماری توجه به توصیه های بهداشتی و ریشه کن کردن بیماری از طریق معدوم کردن می باشد.


تفاوت های سرماخوردگی با آنفلوآنزا چیست؟

بیش از ۱۰۰ سویه ویروسی عامل ایجاد سرماخوردگی هستند اما در آنفلوآنزا ۳ نوع ویروس A، B و C دخالت دارند.

محل عفونت در سرماخوردگی دستگاه تنفسی فوقانی است اما در آنفلوآنزا کل دستگاه تنفسی درگیر می‌شود.

شروع علائم سرماخوردگی تدریجی بوده و طی یک تا ۳ روز بروز می‌کند اما علائم آنفلوآنزا ناگهانی و طی چند ساعت خواهد بود.

تب و لرز در سرماخوردگی گاهگاهی و خفیف است اما در آنفلوآنزا به صورت مشخص تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد است که ۲ تا ۴ روز به طول می‌انجامد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی