بیدمشک آنلاین

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

بیدمشک آنلاین

اهمیت مراقبت های ویژه از زخم



* زخم های فشاری که به نام زخم بستر نامیده می شود در بیمارانی که به علتی دچار بی حرکتی شده اند عارضه ای مهمی به شمار می رود.

علت عمده ایجاد زخم بستر مربوط به وجود فشار طولانی مدت بر روی پوست و متعاقب آن عدم خونرسانی به این عضو است.

آمار دقیقی از میزان بروز زخم بستر نمی توان ارائه داد و آمار ارائه شده در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. بعنوان مثال در کشور دانمارک 43 و در اسکاتلند 86 نفر از هر صد هزار نفر مددجو دچار عارضه زخم فشاری بوده و در هلند 10 تا 20 درصد بیماران پذیرفته در مراکز پرستاری در منزل مبتلا به این عارضه ذکر شده اند.

در خصوص آمار مبتلایان به زخم بستر در ایران، این میزان را در بیماران بستری در بخشهای عمومی5% و در بیماران بستری در مراکز نگهداری از معلولین 38% ذکر می کنند.


* دیابت یا مرض قند از بیماری های شایع و ناتوان کننده انسان است که میتواند مشکلات جدی را برای اندام ها ایجاد کند. یکی از این مشکلات زخم های مزمن و مقاوم به درمانی است که معمولا در کف پای این بیماران ایجاد میشود.

 در حال حاضر آمار دقیقی در خصوص شیوع دیابت و زخم پای دیابتی در کشور ما وجود ندارد اما   می‌توان گفت حدودا 4 تا 5 میلیون نفر در کشور به دیابت نوع یک و دو مبتلا هستند که از این تعداد حدود 60 هزار نفر به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند. 15 درصد تمام افراد دیابتی در طول عمر خود دچار زخم پای دیابتی می‌شوند. 15 درصد از افراد دارای زخم دچار استئومیلیت می شوند و 15 درصد از افراد دارای زخم ناچار به قطع عضو می شوند.

50 درصد از افرادی که قطع عضو داشته اند دومین قطع عضو خود را در عرض 5 سال انجام می دهند و 50 درصد از بیماران بعد 5 سال می میرند.


* بر خلاف تصور عموم در مراقبت از زخم فقط توجه به زخم در تمام موارد نمی تواند کمک کننده باشد. پرستار متخصص  با ارزیابی کامل بیمار و پایش تمامی فاکتور های خارجی و داخلی موثر بر التیام زخم (نظیر تغذیه، بیماری های فرد، رده سنی شخص،stage زخم و....) و با استفاده از روش های درمانی درست و اقدامات درمانی مناسب می تواند به نتیجه موثر با توجه به وضعیت فرد بیمار دست یابد. مراقبت از زخم در کشور های توسعه یافته غالبا با کمک پرستاران WOCN  (پرستار تخصص یافته در زخم، استومی و بی اختیاری) صورت می گیرد. در ایران نیز در سال های اخیر آموزش های تخصصی به پرستاران در این زمینه صورت گرفته است. امید است با همکاری پزشکان محترم بتوان گامی مناسب در جهت التیام و آرامش خاطر بیماران برداشت. 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی