بیدمشک آنلاین

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

بیدمشک آنلاین

گندزدایی لوازم و تجهیزات ویژه عمل با قرص فرمالین خطرناک است.


قرص فرمالین

دکتر رضا وفایی نژاد، کارشناس مسؤول کنترل عفونت های بیمارستانی در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب افزود: در برخی از بیمارستانها و مراکز درمانی از «قرصهای فرمالین» برای گندزدایی لوازم و تجهیزاتی نظیر آندوسکوپها، لنزها، اره ها و... استفاده می شود. 
وی با بیان این موضوع که استفاده از آنها فقط توسط افراد آگاه و تنها با برقراری شرایط مناسب و مکانهای خاص میسر است، توضیح داد: در گذشته قرصهای فرمالین توسط یک شرکت آلمانی (Merck) تولید و در اختیار کشورهای مختلف قرار می گرفت. 
او سپس به نتایج بررسی های کمیته بهداشت و کنترل عفونت استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: چند سالی است که شرکت آلمانی تولید کننده این قرصها از تولید آنها دست کشیده و قرصهای موجود در بازار کشور، در زیرزمینهای کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان و به صورت غیر استاندارد و مغایر با اصول قانونی تولید می شود. این فرد مسؤول در ادامه با اشاره به این موضوع که قرصهای موجود در بازار کشورها هم اکنون بدون تاریخ تولید و انقضاء است، افزود: در برخی از اتاقهای عمل با شرایط بسیار نامطلوبی از این قرصها حتی تا زمانی که به پودر تبدیل شوند، استفاده می کنند. حال آنکه بنا به اظهار شرکت سازنده، این قرصها حتی در زمان تولید نیز استریل کننده نبودند. 
دکتر وفایی نژاد همچنین هشدار داد، این موضوع سبب افزایش عفونتهای بیمارستانی در نتیجه مصرف وسایل در بیمارستانهایی خواهد شد که از این روش برای استریل کردن وسایل عمل جراحی خود بهره می گیرند. 
وی در ادامه استفاده از دستگاه هایی نظیر اتوکلاو پلاسما و نیز مصرف محلولهایی با درجه گندزدایی بالا با حفظ شرایط ویژه را، جایگزین این قرصها معرفی کرد و به مسؤولان هشدار داد، به این مهم توجه جدی نشان دهند. 
این متخصص در ادامه از بیمارستان رضوی مشهد به عنوان یکی از بیمارستانهای نمونه ای یاد کرد که موفق شده است قرصهای فرمالین را از اتاقهای عمل به طور کامل حذف کند. دکتر کیارش قزوینی، میکروبیولوژیست نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: استفاده از وسایل استریل در هنگام عمل جراحی یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از عفونت های بیمارستانی به علت اعمال جراحی است. 
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: بهره گیری از قرصهای فرمالین برای استریل کردن وسایل جراحی در اتاقهای عمل بیمارستانهای کشور به صورت یک فرهنگ نادرست تا آنجا مطرح است که با وجود بروز عوارض تنفسی و نیز مشکلات فراوانی نظیر خاصیت سرطانزایی در اتاقهای عمل به وفور مصرف می گردد. 
دکتر قزوینی در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از این قرصها برای استریل کردن وسایل بدون در نظر گرفتن شرایط استاندارد ضمن آنکه هیچ تأثیری در استریل کردن این وسایل ندارد، بلکه همچنین سبب بروز عوارض بسیار جدی، خطرناک و در مواردی غیرقابل جبران برای بیمار می شود. وی سپس از مسؤولان بیمارستانها خواست حذف کامل مصرف قرص فرمالین با شرایط موجود را از اتاقهای عمل جدی بگیرند و به جای آن از روشهای مطمئن تری برای استریل کردن وسایل استفاده کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی