بیدمشک آنلاین

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

پاییگاه اینترنتی شخصی میلاد رضانژاد

بیدمشک آنلاین

آلرژی های فصلی (وِیژه بهار)

بهار وقتی از سال است که ما عمدتا آن را زمان آمدن آلرژی فصلی می دانیم. همزمان با شکوفایی درختان و انتقال گرده ها در هوا، کسانی که از آلرژی رنج می برند مراسم سالیانه عطسه و سرفه خود را آغاز می کنند. هرساله، ۵۸ میلیون آمریکائی دچار رینیت (آبریزش بینی) آلرژیک می شوند.اگرچه هیچ درمان سریعی برای آلرژی های فصلی نیست، اما روش هایی برای مبارزه با آنها هست، از تجویز دارو تا درمان های خانگی و…



چه چیزی موجب آلرژی بهاری می شود؟

بزرگترین محرک گرده است، ریز دانه هایی که توسط درختان، چمن، و علف ها با هدف حاصلخیزی دیگر مناطق منتشر می شوند. زمانیکه دانه های گرده وارد بینی شخصی که آلرژی دارد می شود، سیستم ایمنی آنها وارد عمل شده و اشتباهاً گرده ها را بعنوان مهاجم خارجی می بیند و پادتن هایی را منتشر می کند، (موادی که عمدتاً باکتری، ویروس، و دیگر ارگانیسم های موجب بیماری را شناسایی و مورد حمله قرار می دهند)، پادتن ها به ذرات آلرژی زا حمله می کنند که نتیجتاً سبب انتشار مواد شیمیایی بنام هیستامین به درون خون می شوند. هیستامین موجب آبریزش بینی، خارش چشم و دیگر نشانه های آلرژی می شود.گرده می تواند مایل ها سفر کند، و سبب آلرژی برای مبتلایان در طول مسیرش شود هرچه شمار گرده ها بیشتر باشد، مشکل بزرگتر است.

در اینجا چند عامل بزرگ محرک آلرژی بهاری را می بینیم: درختان : توسکا، صنوبر لرزان، راش، جعبه بزرگ، سدر، کاتن وود، درخت سرو، نارون قرمز، درخت گردوی آمریکایی، سرو کوهی، افرا، شاه توت، بلوط، زیتون، نخل، کاج، سپیدار، درخت چنار، بید، چمن و علف هرز، برمودا، حصیر، جانسون، ژوئن، چاودار چند ساله، ردتاپ،چمن شور، تیموتاوس.

علائم آلرژی در روزهای با وزش باد زمانی که باد گرده ها را بالا می برد و آن را از طریق هوا جابجا می کند بیشتر است. روزهای بارانی موجب کاهش میزان گرده ها می شود به دلیل این که باران ذرات آلرژی زا را می شوید.

نشانه های آلرژی بهاری چه هستند؟

آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه، سرفه، خارش چشم و بینی، حلقه های تیره زیر چشم. ذرات آلرژی منتقل شده از طریق هوا می تواند موجب تحریک آسم شود، شرایطی که طی آن مسیر هوا تنگ میشود، تنفس را مشکل می سازد و نتیجتاً به سرفه، خس خس نفس، و کوتاه شدن نفس می گردد.

آلرژی های بهاری چگونه شناسایی می شوند؟

اگرشما تابحال رسماً مورد آزمایش آلرژی بهاری قرار نگرفته اید اما متوجه شده اید که چشمان و بینی شما می خارد و در ماه های فصل بهار آبریزش دارید، به پزشک مراجعه نمائید. پزشک شما ممکن است شما را نزد ایمونولوژیست برای آزمایش بفرستد. متخصص آلرژی (ایمونولوژیست) ممکن است آزمایش پوستی انجام دهد که شامل تحریک پوست با مقدار کمی از ذرات آلرژی (آلرژن) می باشد و یا تزریق آلرژن رقیق شده در زیر پوست بازو یا پشت شما. اگر شما به ماده ای حساس باشید، دانه های قرمز کوچکی در آن نقطه پدید خواهند آمد. برخی اوقات فاکتور مختص آلرژی را اندازه گیری می کند (پروتئینی که در آزمایش خون در افراد مبتلا به آلرژی دیده می شود). فقط بخاطر اینکه شما به ذرات آلرژی خاصی در آزمایش حساس هستید، بدین معنی نیست که شما ضرورتاً شروع به سرفه و عطسه همزمان با تماس با آن خواهید کرد.

 

درمان آلرژی های بهاری چیست؟

پزشک ها آلرژی های بهاری را با تعدادی دارو بدون نیاز به نسخه درمان می کنند. داروهای آلرژی بدون نیاز به نسخه برای خیلی از مردم موثر هستند و شامل این موارد هستند:

• آنتی هیستامین موجب کاهش عطسه، آبریزش و خارش با کم کردن مقدار هیستامین در بدن می گردد.

• دکونژستانت رگ های خونی مسیر بینی را منقبض می کند تا گرفتگی و تورم را تسکین دهد.

• آنتی هیستامین/دکونژستانت تاثیر هردو دارو را ترکیب می کند.

• اسپری بینی دکونژستانت گرفتگی را آرام می کند و ممکن است مسیر بسته بینی را سریعتر از دکونژستانت های دهانی بدون تاثیرات جانبی تمیز کند.

• اسپری های بینی استروئیدی موجب کاهش تورم می شوند و بعنوان درمان اولیه ارجح می باشند. اسپری بینی کرومولین سدیم می تواند مانع تب یونجه با توقف انتشار هیستامین پیش از تحریک علائم آلرژی شود.

• قطره های چشمی خارش را بهبود می بخشند. کتوتیفن بدون نسخه در دسترس است.

درمان آلرژی بهاری چیست؟

اگرچه شما می توانید این داروهای آلرژی را بدون نسخه تهیه کنید، ایده خوبی است تا ابتدا با پزشک صحبتی برای اطمینان از انتخاب درست دارو داشته باشید. برخی آنتی هیستامین ها می توانند موجب خواب آلودگی شوند، پس باید مراقب استفاده آنها در طول روز باشید! از آنتی هیستامین های بدون نسخه و دکونژستانت برای بیش از چند روز بدون مراجعه به پزشک استفاده نکنید.

اگر داروهای بدون نسخه کمکی به آلرژی نکرد، دکتر شما ممکن است پیشنهاد داروی دیگر، تزریق آلرژن(ماده ای که سبب بروز واکنش آلرژیک می شود)، یا قرص های زیر زبانی را داشته باشد. تزریق آلرژن بدن را بتدریج در معرض مقادیر بالا ذرات آلرژی قرار می دهد تا بدن شما نسبت به آن مقاوم شود. قرص های درمان ایمنی زیرزبانی به همین روش عمل می کنند. آنها می توانند موجب آرام شدن علائم برای دوره طولانی تری نسبت به داروهای آلرژی بینی باشند. اگرچه آنها برای همه مناسب نیستند، در برخی مردم تزریق آلرژن سالها علائم را دور می کند.

برخی مبتلایان آلرژی به روش های طبیعی برای درمان رو می آورند، هرچند که تحقیق درباره موثر بودن آنها مطمئن نیست:

• باتربار: گیاه باتربار، که از گیاهان اروپایی است، توانایی تسکین علائم آلرژی فصلی را دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که باتربار به ویژه عصاره باتربار بنام ze 339 به اندازه آنتی هیستامین موثرند.

• کورستین: در پیاز، سیب و چای سیاه است دارای مشخصه ضد التهابی است و در تحقیقات نشان داده که مانع انتشار هیستامین است.

• گزنه: ریشه ها و برگ های گیاه گزنه برای درمان هرچیزی از درد مفاصل تا مسائل پروستات استفاده می شوند. اگرچه برخی مردم از برگ های خشک گزنه برای درمان علائم آلرژی استفاده می کنند، اما تحقیقات زیادی برای تایید آن وجود ندارد.

• شتسشوی بینی: شستشوی بینی با ترکیبی از آب ولرم، در حدود یک چهارم قاشق چایخوری نمک و جوش شیرین ممکن است به تمیز کردن بلغم و باز کردن سینوس کمک کند. همچنین مهم است از آب استریل مقطر برای ایجاد راه حل آبریزی استفاده کنید.

فقط بخاطر اینکه درمان آلرژی “طبیعی” است، لزوما مطمئن نیست. برخی درمان های گیاهی می توانند تاثیرات جانبی داشته باشند و یا واکنشی با داروهای مصرفی شما داشته باشند. با پزشک خود پیش از مصرف هرگونه دارو گیاهی مشورت کنید.

چگونه آلرژی های بهاری را مدیریت کنیم؟

تقریبا پیشگیری کامل از آلرژی بهاری غیرممکن است مخصوصا اگر در منطقه ای زندگی می کنید که گیاهان زیادی رشد می کنند. هرچندکه، شما می توانید عطسه و سرفه و آبریزش چشم را با اجتناب از محرک ها بهتر کنید. در اینجا چند تذکر وجود دارد:

• زمانیکه حجم گرده ها زیاد است سعی کنید بیرون نروید.

• در و پنجره های خود را تا حد ممکن بسته نگه دارید. تهویه هوا نیز میتواند کمک کننده باشد.

• فیلترهای هوا را مرتباً تعویض کنید. قفسه های کتاب، منفذها، دیگر مکانهایی که گرده ها جمع می شوند را تمیز نگه دارید.

• بعد از بیرون رفتن موهای خود را بشوئید چون گرده ها در آنجا نیز جمع می شوند.

• هفته ای دوبار جارو بزنید. زمان جارو کردن ماسک بزنید و غبار روبی کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی